Den idrottare eller de idrottare som blir kända på sin sport men tävlar i en sport där det inte finns så mycket vinstpengar att vinna eller så höga löner går inte alltid lottlösa. Det går att tjäna stora pengar på sin sport indirekt genom att man får massor av reklamkontrakt och därigenom också får in sponsorer. Sponsringen är en typisk grej inom idrotten och kända idrottare tjänar pengar på att företag vill att deras varumärken syns tillsammans med en välkänd idrottare. Ju större företag desto mer pengar.
I vissa länder där det inte finns mycket statliga medel som skjuts till och delas ut till elitidrottare finns det privata företag som även sponsrar träningen för idrottarna genom att erbjuda träningsanläggningar och tränare. Ett exempel på det är när ett känt företag som tillverkar skor och idrottskläder gick in och sponsrade friidrottare och gymnaster i USA, där ju mycket av finansiering sker genom marknaden och stipendier ibland eftersom deras samhälle är annorlunda från europeiska länder.
Att vara idrottare går ut på att vara en person som folk tycker om och därför behöver idrottare vara försiktiga med vad de säger och tycker i offentligheten. Men vissa idrottare får även PR just genom att sticka ut och våga säga något oväntat eller något som avviker från normer.